صابئین میناکار نقش بسزایی در صنعت گردشگری خوزستان دارند

سرپرست معاونت گردشگری خوزستان گفت: «صابئین میناکار نقش بسزایی در صنعت گردشگری استان و شهر اهواز ایفا می‌کنند چراکه یکی از جاذبه‌های خوب گردشگری در هر منطقه، میراث به‌جا مانده از گذشتگان است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، غلام شجاعی در آئین تجلیل از دست اندرکاران و هنرمندان شهر ملی مینای اهواز بابیان این‌که صابئین مندایی سهم بزرگی در رونق گردشگری دارند، گفت: «بدون تردید یکی از جاذبه‌های گردشگری در هر منطقه میراث بجا مانده از گذشتگان است.»

او در ادامه با اشاره به این‌که ترکیب میان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ترکیب بی‌ارتباطی نیست و این سه حوزه برای ایجاد یک صنعت درآمدزا باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند عنوان کرد: «اگر ما در راستای همگرایی هر سه جریان حرکت کنیم به‌یقین کمک بزرگی به صنعت گردشگری خواهیم کرد و نیاز اصلی جامعه ما که همان اشتغال‌زایی و درآمدزایی است، تأمین می‌شود.»

سرپرست معاونت گردشگری خوزستان یادآور شد: «میناکاران سهم و نقش بسزایی در صنعت گردشگری استان خوزستان و شهر اهواز دارند و امیدواریم که همه بتوانیم با استفاده از چنین آئین‌هایی به ایجاد اشتغال و درآمدزایی کمک و به این صنعت به دید یک فرصت نگاه کنیم.»

مینای مندایی اهواز ظرفیت ثبت جهانی‌شدن دارد

شکرالله قاسمی معاون صنایع‌دستی خوزستان در ادامه بابیان این‌که ثبت اهواز به‌عنوان شهر ملی مینای صبی اتفاقی مهم برای استان است، گفت: «مینای این شهر ظرفیت جهانی‌شدن را دارا است و در این راستا میناکاران مندایی مسئولیت بزرگی برگردن دارند.»

او اظهار کرد: «از صنعتگران این حرفه تقاضا دارم با ارتباط مؤثری که با معاونت صنایع‌دستی دارند، کمک کنند این شهر را که به‌عنوان مرکز جهانی میناکاری صابئین شناخته‌شده است، به دنیا معرفی کنیم.»

قاسمی با اظهار تأسف از معرفی نشدن صنعتگران صابئین هنر میناکاری گفت: «ارتباط با هنرمندان شاخص این صنعت بسیار ضعیف است و بسیاری از این هنرمندان آن‌چنان‌که باید، شناخته‌شده نیستند.»

او بیان کرد: «هرچند که این صنعت بازار فروش دارد و هنرمندان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت می‌کنند اما اگر پنج صنعتگر شاخص میناکار صابئین را نام ببرند من نمی‌شناسم چراکه از میراث‌فرهنگی کارت شناسایی دریافت نکرده‌اند.»

معاون صنایع‌دستی خوستان ادامه داد: «مسئولیت بزرگی بر عهده میناکاران مندایی اهواز است، آن‌ها می‌توانند پیگیر نام‌گذاری یکی از میدان‌ها یا خیابان‌های این شهر به نام صنعت هنری میناکاری مندایی شوند، از سوی دیگر اهواز دارای چهار ورودی است که می‌توان تابلوی خوش‌آمد گویی به شهر میناکاران مندایی کشور را دریکی از این ورودی‌ها نصب کرد.»

او با تشریح روند ملی شدن شهر اهواز به‌عنوان شهر ملی مینای صابئین در کشور توضیح داد: «یک پژوهشگر ملی مطالعات این پروژه را انجام داده است و تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام شده است. امروز از صنعتگران این حرفه انتظار دارم خودشان هم پیگیر باشند و با شهرداری، فرمانداری، استانداری و... ارتباط لازم را داشته باشند.»

قاسمی تأکید کرد: «اهواز به‌عنوان شهر ملی میناکاری صابئین در سطح کشور ثبت‌شده و این‌یک اتفاق بزرگ برای استان است، اما میناکاری این شهر ظرفیت معرفی شدن و ارائه در سطح جهانی را دارد.»

مینای صبی برگ زرینی برای جامعه فرهنگی خوزستان

رضا کیانی مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری، تبلور هنر در میان جامعه صابئین مندایی را برگ زرینی برای جامعه فرهنگی و هنری خوزستان عنوان کرد و گفت: «اهواز به‌عنوان مرکز ثقل پژوهش فرهنگی در حوزه میناکاری، باید حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.»

او با اشاره به جلسه اخیری که با ایوبی دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران برگزار شد، گفت: «در این جلسه بیشترین صحبت و تأکید ما بر هنر میناکاری جامعه صابئین مندایی بود.»

کیانی تصریح کرد: «در دل جامعه شریف مندایی، علاوه بر تبلور هنر، آئین‌های زیبایی رخ می‌دهد که این فعالیت‌ها، تبلور خلاقیت و تبادل داشته‌ها به‌عنوان برگ زرینی برای جامعه فرهنگی و هنری استان محسوب می‌شود.»

 مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان ضمن تبریک به شهروندان به‌ویژه جامعه صابئین مندایی به دلیل ثبت شهر اهواز به‌عنوان شهر ملی مینای صبی افزود: «بی‌تردید کسب این موفقیت نتیجه درایت، پیگیری و کنشگری فعالان اجتماعی، جامعه صابئین مندایی و مسئولان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده و باید آن را به فال نیک گرفت.»

او بابیان این‌که مطرح‌شدن این موفقیت در دل هفته گردشگری باید نقطه عطفی در ذهن و ضمیر ما باشد، افزود: «اعتقاد من این است که کسب این موفقیت، در مسیر توسعه فرهنگی و بالندگی استان خوزستان لازم و ضروری است اما شرط کافی نیست، ما باید دامنه پژوهش را پیرامون هنر میناکاری در شهرستان اهواز تقویت کنیم.»

کیانی با تأکید بر این‌که به‌موازات فعالیت‌های تولیدی باید فعالیت‌های پژوهشی و علمی نیز انجام شود، اظهار کرد: «جلسات تحلیلی و آموزشی پیرامون هنر میناکاری باید در شهرستان اهواز برگزار شود و این شهر نه به‌عنوان تولید کننده، بلکه باید به‌عنوان مرکز ثقل پژوهش فرهنگی در حوزه میناکاری بتواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.»

او میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را موضوعاتی درهم‌تنیده دانست و افزود: «موضوعاتی مانند میناکاری و بافت تاریخی اهواز بخشی از تمدن ما است، اما آن روحی که بر کالبد این تمدن‌ها می‌دمد، فرهنگ ما بوده و هفته گردشگری باعث تبلور این ارزش‌ها است.»

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان با تأکید بر این‌که ما باید در راستای ثبت مواریث معنوی نیز گام برداریم تصریح کرد: «در تهران پیشنهاد ثبت آئین عید سال نوی مندائیان را نیز مطرح کردیم چراکه معتقدیم این آئین‌ها باید مکتوب شوند.»

او اظهار کرد: «دولت در مسیر توسعه بسترسازی می‌کند اما بازیگران اصلی بحث توسعه، سازمان‌های مردم‌نهاد هستند. کنشگری و مطالبه گری باید در میان سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان فرهنگی تقویت شود تا دولت در کنار سازمان‌های مردم‌نهاد قرار گیرد.»

کیانی بیان کرد: «اهالی رسانه نیز با کنشگری، نقد و اطلاع‌رسانی نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند و شخصیت‌های دانشگاهی نیز باید دست‌به‌دست هم دهند تا در بستر ایجادشده توسط دولت، نقش خود را در راستای توسعه فرهنگی و هنری ایفا کنند.»

ثبت ملی شهرهای خوزستان باعث رونق این مناطق می‌شود

مجتبی گهستونی فعال میراث‌فرهنگی خوزستان معتقد است با ثبت اهواز به‌عنوان شهر ملی میناکاری می‌توان شاهد راه‌اندازی اتحادیه سازندگان مینای صبی بود.

او افزود: « باید در نصب المان‌های شهری در خیابان‌ها و میدان‌ها نیز اقدام کرد.»

گهستونی بابیان این‌که با ثبت شهرهای ملی صنایع‌دستی، وظیفه مسئولان محلی، استانی و صنعتگران صنایع‌دستی خوزستان به‌ویژه در این شهرها سنگین‌تر شده است، افزود: «با درایت صنعتگران و حمایت مسئولان استانی، این شهرها قابلیت این را خواهند داشت که در آینده نامزد ثبت جهانی شوند.»

او یادآور شد: «با ثبت ملی شهرها، این مناطق ازنظر گردشگری و صنایع‌دستی از امتیاز ویژه‌ای برخوردار می‌شوند و ضمن جذب اعتبارات خاص، از رونق و پویایی بیشتری بهره‌مند خواهند شد، بنابراین از مسئولان استانی انتظار می‌رود که در بحث تولید، صادرات، توسعه و ترویج، گردشگری، ثبت نشانه‌ها، تشکل‌های غیردولتی مرتبط، تبلیغات و المان‌های مرتبط همکاری کنند.»

این فعال میراث‌فرهنگی تصریح کرد: «می‌توان بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های مینای صبی برگزار کرد و با توجه به پتانسیل‌های موجود شاهد حضور گردشگران زیاد داخلی و خارجی به‌منظور اشتغال‌زایی و ارزآوری به شهرهای ملی صنایع‌دستی خوزستان بود.»

او خاطرنشان کرد: «با توجه به این‌که اهواز خاستگاه تولید و فروش مینای صبی است می‌تواند درآمد سرشاری برای این شهر داشته باشد، انتظار می‌رود که مسئولان اهوازی و مدیران سطح بالای استان مشوق‌های لازم را برای کارگاه‌های کوچک و بزرگ میناکاری، مهر اصالت ملی، نشان مرغوبیت بین‌المللی، تدوین استاندارد ملی، تولید فیلم‌های آموزشی و… فراهم کنند.»

در این آئین از صنعتگران میناکاری دیانت صابئین مندایی اهواز تقدیر شد.

هنر میناکاری صابئین با قدمتی پنج‌هزارساله از رشته‌های هنری خاص استان است که توسط اقلیت مذهبی صابئین مندایی تولید می‌شود (وجه‌تسمیه آن نیز به همین دلیل است)، درگذشته میناکاری بر روی اشیاء نیز انجام می شده است اما اکنون اغلب بر روی زیورآلات انجام می‌شود.

مواد اولیه مصرفی طلا و نقره بوده و نقوش به‌کار رفته در آن تصاویر قایق، نخل، شتر، لنج، پل اهواز و ... است و تنها منطقه تولید آن در کشور و استان شهرستان اهواز است.

میناکاری صابئین با میناکاری‌ اصفهان بسیار متفاوت و از آن مجزاست.

تیرماه سال جاری شهر اهواز به‌عنوان شهر ملی مینای صابئین در کشور شناخته شد و به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1398071420

برچسب‌ها